21. - 27. juli 2004

Årets andre langtur hadde vi planlagt i lengre tid, men en detaljert reiseplan hadde vi ikke satt opp, erfaringer fra tidligere har lært oss at planene likevel blir endret underveis. Vi hadde lurt på om vi skulle bestille plass på ferge til Danmark, eller om vi heller skulle satse på å kjøre nedover gjennom Sverige. Vi valgte det siste, ettersom vi da ville være mye friere til å stoppe når vi ønsket, ja, kanskje til og med sette kursen hjemover igjen hvis vi ønsket det. Dessuten er jo en viktig del av turene våre å få kjøre mye med motorsykkel, ikke å reise med ferger.
Vi ante altså ikke på forhånd hvor langt vi kom, kanskje ville vi snu allerede før svenskegrensa? Nå ble det ikke slik, heldigvis, både Sverige og Danmark var så heldige å få besøk av oss.....

Reiseruta på turen

Dag 1, Ålesund - Sjøstrand Camping (sør for Kongsvinger), 542 km.

Onsdag 21. juli ca. kl. 09:30 var vi endelig klare til å ta fatt på årets lengste tur, den hadde vi gledet oss til lenge. Denne morgenen var det et nydelig sommervær i Ålesund, og da vi passerte Sjøholt var der allerede blitt 25 grader.
Sørover gjennom Gudbrandsdalen var det tett trafikk, Hymerfritzer og campingvogner var det mer enn nok av. Ingen av dem hadde selvfølgelig vett nok til å slippe andre forbi, neida, "Jeg er en ledertype, jeg ligger jo først i en bilkø!". Nå er det jo heldigvis sånn at med MC er du en smule bedre stilt enn andre når du skal forbi, det er bare å gire ned et hakk og vri på gassen, så er forbikjøringen unnagjort på et blunk......

Ved Stange tok vi av E6 for å kjøre videre mot Skarnes og Kongsvinger. Et eller annet sted på denne strekningen fikk vi prøve bremsene skikkelig.... Fra veikanten sprang plutselig et lam ut i veien, det var ikke mulig å oppdage det før det var i veibanen foran oss. Reaksjonen var momentan, det kvein godt i gummi i en hard, men kontrollert oppbremsing. Etter lammet kom selvfølgelig mora, så Lisbeth måtte også bremse på samme måte som meg. Der kunne det fort ha blitt ferdige ingredienser til får-i-kål.... Det utrolige er at om man kjører på et husdyr, må man erstatte det overfor den uansvarlige bonden som slipper de teite ulldottene sine på slike steder.

Det samme flotte været fulgte oss hele dagen sørover til de dype skoger, hvor vi tok inn på en hytte på Sjøstrand Camping mellom Kongsvinger og svenskegrensa. Det var allerede blitt så sent på dag at vi følte at vi burde ta inn der, det var ikke sikkert at det var så enkelt å finne ledig plass enda lenger sør.
Hytta var minimalt utstyrt, og det var heller ikke innlagt vann. Den var rett og slett godt under den standard vi vanligvis legger oss på, og dessuten var prisen for høy i forhold til standarden. Problemet var som nevnt at vi var redde for at vi kunne få problemer med å finne annen overnatting når klokka nærmet seg 21:00.
Denne plassen anbefales ikke.....

Denne første dagen kjørte vi over 54 mil, det er mer enn vi noen gang tidligere har gjort med motorsykkel. Med vårt kjøremønster synes vi det er langt, vi tar nemlig ofte pauser. Det har både med komfort og sikkerhet å gjøre, vår erfaring tilsier at konsentrasjonen er bedre når etappene ikke blir for lange. Dessuten prøvde vi å huske å drikke mye, det hjelper også på konsentrasjonen. Drikke gjorde vi også om kvelden, noen bokser pils var innkjøpt på Skarnes.

Reiseruta 1. dag Klare til start Hamburgerpause på
Vingnes ved
Lillehammer
Avslapping etter en lang dag på MC

Dag 2, Sjøstrand Camping - Ryrsjön Camping, Göta, 310 km.

Om natta begynte det å regne, så etter å ha pakket og klargjort hytta var det bare å iføre seg regntøy. Jeg pleier å ha med meg både hel- og halvhjelm på langtur, denne dagen ble det helhjelm. Regnet varte omtrent helt til vi kom frem til neste overnattingssted, Ryrsjön Camping i Göta mellom Trollhättan og Göteborg. Vi hadde da stoppet bl.a. i Trollhättan og forhørt oss på turistkontoret om overnatting i området. De mente at det ikke var noen steder de leide ut "stugor" med bad/wc. Vi fortsatte lenger sørover i regnværet, og på det lille stedet Göta så vi et skilt som pekte til Ryrsjön Camping. Vi kjørte dit for å forhøre oss om hva de kunne tilby, og "Jaja, mensann!" sa flickan i informasjonen, de hadde ledige hytter med dusj/wc og kabel-TV. Prisen var heller ikke urimelig, så dette passet oss perfekt. Det hadde endelig sluttet å regne, så vi kjørte det korte stykket inn til Lilla Edet for å handle litt mat og svensk mellanøl. Vanlig pils selges merkelig nok ikke i butikkene, da må man på Systembolaget. Mellanølet var godt, det.....

Ryrsjön Camping kan trygt anbefales.

Reiseruta 2. dag Det kan også være
vått å kjøre MC....
Middagen ble svensk
korv og mellanöl
Vannliljer i Ryrsjön

Dag 3, Göta, Sverige - Fredensborg, Danmark, 497 km.

Vi våknet kl. 06:30 av mobilalarmen, vi liker å stå tidlig opp når vi er på tur. Vi stresser likevel ikke med å komme av gårde, det går gjerne minst et par timer før vi er klare. Ute var været slik vi ønsket det, sol og fint. Etter en kort stund på veien stoppet vi, Lisbeth hadde kledt seg for godt. Det var ikke mange milene til Göteborg, vi hadde lurt på om vi skulle ta ferge til Frederikshavn derfra. Slik ble det ikke, men vi kjørte inn i byen for å fylle bensin og for å beære dem med et besøk.

Nå bar det ut på motorveien, vi hadde bestemt oss for å kjøre mot Malmö og Danmark via Øresundsbroa. Det er artig en stund å kjøre på motorvei, men etter hvert blir det litt travelt. Du ser ikke all verden av områdene du kjører gjennom, men likevel valgte vi å gjøre det på denne måten for å komme fort sydover. Etter nesten 30 mil på motorveien var vi i Malmö, hvor vi tok en kort pause før det bar over Øresundsbroa til Danmark.

Det var en opplevelse å kjøre over broa, selv om en del av den var innhyllet i tåke. Omtrent midt på var det klart, men tåka lå nede ved havflata, så det var omtrent som å sitte i et fly over skyene. Broa var motorvei, så det er ikke lov til å stoppe. Det skulle jeg gjerne ha gjort for å ta noen bilder, men det får heller bli en annen gang.

Like etter var vi i Danmark, hvor trafikken var rimelig tett på motorveien. Vi hadde tatt sikte på Roskilde, hvor vi egentlig hadde tenkt å overnatte. Etter en stund tok vi av motorveien og over på en mindre vei som førte til Roskilde. Der stoppet vi for å skaffe oss danskepenger og se oss litt rundt.
Det ble ingen overnatting i Roskilde, i stedet satte vi kursen nordover Sjælland mot Hillerød for å finne en passende overnatting i det området. Den fant vi i Fredensborg, på et sted som kalles Country House. Vi lurte selvfølgelig på hva dette var for noe, ville vi finne masse køntrifolk med steelgitar og sånt? Det gjorde vi heldigvis ikke, det var en gammel gård som var omgjort til overnattingssted for turister, men likevel hadde beholdt sitt særpreg. Stedet ble drevet av en familie med damen i huset som den selvsagte sjef, hun hadde tydeligvis hånd om alt. Vi ble tatt vel imot, men de lurte på hvor vi kom fra, N-merkene på syklene hadde de ikke lagt merke til. De trodde vi var enten hollendere eller svensker, og lyste opp da de hørte at vi var norske. Vi fikk det siste ledige rommet, og det til en rimelig pris. Frokost, eller morgenmad som det heter i Danmark, kunne vi også få. Det sa vi selvsagt ja takk til og angret ikke på det.
Dermed var det bare å installere seg på rommet før vi tok en liten tur for å handle inn dansk øl og litt å tygge på. Dette ble inntatt i den deilige hagen om kvelden før vi kjente at dagens tur krevde sitt, senga ventet på oss.
Country House er nå (2009) nedlagt som overnattingssted.

Reiseruta 3. dag Sola har tittet
frem igjen!
Göteborg Göteborg Malmö

Roskilde Danskekartet ble
flittig brukt
Våningshuset på
Country House
Kos i hagen

Dag 4, Fredensborg - Fredensborg, 162 km.

Etter frokost spurte vi om vi kunne få kjøpe med oss kaffe i termosen så vi kunne ha utover dagen. Det var ikke noe problem, men betale for det fikk vi ikke lov til.
Denne dagen hadde vi tenkt å kjøre rundt på Nord-Sjælland for å suge til oss inntrykk fra de forskjellige småstedene før vi fant oss en overnattingsplass igjen. Slik ble det også....

Dagen startet med gråvær og bud om regn, men foreløpig var det opphold. Like i nærheten av der vi bodde hadde dronningen sin sommerbolig, Fredensborg slott. Vi kunne jo ikke forlate dette området uten å ha avlagt et besøk der, kanskje kunne vi ta en røyk sammen med dronninga.... :) Vi spaserte litt rundt på området og tok noen bilder, og Lisbeth ble bestemt vinket tilbake av en vakt da hun gikk en halvmeter for langt inn for å ta et bilde. Ganske imponerende sommerhus, egentlig.....

Før vi skulle kjøre fra Fredensborg slott begynte det å regne, så vi ble sittende der en stund til det verste hadde gitt seg. Det varte heldigvis ikke lenge, og snart var det sol og varmt, fint vær.
Vi kjørte vestover til Frederiksværk, en koselig liten by ved den nordlige delen av Roskilde Fjord. Lisbeth hadde behov for å gjøre et nødvendig ærend, så vi gikk inn på en kro for å kjøpe oss kaffe. Vi hørte skrål og latter før vi gikk inn der livlige dansker var travelt opptatt med å drikke lunsj. Da vi kom inn, ble det helt stille rundt oss, nesten som i en westernfilm når en fremmed dukker opp i saloonen. Vi bestilte kaffe, men det var ikke snakk om å betale, damen bare viftet med armene og avviste pengene våre. Slikt opplever vi ikke i Norge.....
Etterpå ruslet vi litt rundt i byen og kjøpte ferske bakervarer før vi kjørte ned til lysbåthavnen for å innta dagens lunsj. Havneområdet var en idyllisk plett med parkmessig utseende, og der var klubbhus for både motorbåtforening, ro- og kajakklubb og seilforening. Der var også kiosk og røykeri med eget utsalg i tillegg til rene toaletter til fri avbenyttelse. Den medbrakte kaffen fra Country House smakte aldeles utmerket, og det samme gjorde bakervarene. Mat kan danskene!

Etter en lang og god pause i lystbåthavnen hadde vi tenkt å kjøre langs nordkysten av Sjælland, men veimerkingen utenfor de større veiene i Danmark er et kapittel for seg. For det første står skiltene helt nede ved bakken, så når gresset blir for langt, er det vanskelig å se hva som står på skiltene. For det andre er de merket med svært så lokale navn og småsteder, så en må nesten være lokalkjent for å finne frem, selv med et godt kart. Likevel fant vi frem til Liseleje, et av stedene vi hadde tenkt å besøke. Dette var en liten, men kjempekoselig landsby helt ute ved Kattegat og med en fantastisk flott badestrand bare et par hundre meter fra sentrum. Stranden var godt besøkt både av dansker og utlendinger i det fine været.

Etter besøket i Liseleje kjørte vi rundt på lokale småveier, og etter en stund var vi plutselig tilbake i Frederiksværk! Nevnte jeg noe om skilting?
Vi hadde hørt at Gilleleje helt nord på Sjælland var et fint sted, så vi kjørte dit. Det var tydeligvis mange som hadde hørt det samme som oss, den lille byen var overfylt av mennesker. Derfor kjørte vi videre mot Hornbæk for å finne et sted å overnatte. Vi spurte på en campingplass etter ledig hytte, men fikk vite at det var bare å glemme. Alt på kysten der var bortleid lang tid i forveien. Etter en kort rådslagning bestemte vi oss for å kjøre ned igjen til Country House for å få oss et rom der igjen. Den hyggelige vertinnen slo ut med armene da vi dukket opp igjen, og også denne gangen fikk vi det siste ledige rommet.

Reiseruta 4. dag Fredensborg slott Litt av gartneriet
på slottet
Imponerende tre

Fra dronningens hage Frederiksværk Frederiksværk, lystbåthavnen

Dag 5, Fredensborg - Åmål, Sverige, 441 km.

Ved frokost søndag 25. juli spurte vertinnen om vi hadde termosen vår så hun kunne forsyne oss med kaffe, vi hadde ikke turt å spørre om det siden hun ikke ville ta mot betaling dagen før. Den koselige damen klappet Lisbeth på kinnet og ba om at vi måtte kjøre forsiktig.
Vi kjørte det korte stykket til Helsingør for å ta ferga over til Sverige og så at neste avgang var kl. 09:20. Det var bare få minutter til, så vi løste billetter og kjørte rett om bord. Der fikk vi beskjed om å kjøre helt frem i baugen, noe som passet oss perfekt; sist om bord og først på land. Dermed slapp vi køen av bobiler og andre sinker før vi kom ut på motorveien nordover.
Det var lite trafikk det første stykket på motorveien, det var jo søndag formiddag. Etterhvert økte trafikken, og vi så også at det ville begynne å regne. Derfor stoppet vi og tok på oss regntøy.
Ved Varberg tok vi av fra motorveien, vi hadde mer lyst til å kjøre på landeveier enn den kjedelige motorveien. Regnværet fortsatte hele veien forbi Borås og Trollhättan, da lettet det og vi slapp å bruke regntøyet lenger. Lisbeth hadde en ide om at hun ville til Åmål, og den ideen viste seg å være god. Byen var meget pen og velstelt, kanskje visste de at vi skulle komme? På Örnes Camping fikk vi leid hytte helt nede ved Vänern, derfra var det bare noen minutter å spasere inn til byen hvor vi handlet, spiste middag og fikk oss utepils.
Vel tilbake på campingplassen satt vi ute på terrassen og så på folkelivet rundt oss mens vi lesket oss med mellanøl.

Reiseruta 5. dag Åmål, Sverige På Örnes camping i Åmål

Dag 6, Åmål - Øyer, 378 km.

Som vanlig var vi tidlig oppe og kom oss etter hvert avgårde fra Åmål i retning Arvika. Været var fint med sol og bra temperatur. I Arvika ble det stopp for kaffe og is og innkjøp av varer som er billigere enn i Norge.
Grensen ved Magnor ble passert uten stopp for tollkontroll, og i Kongsvinger tok vi av i retning Elverum for å slippe å kjøre samme veien som vi tok nedover. Mellom Kongsvinger og Elverum kjørte vi på det lengste rettstrekket vi noen gang har kjørt, det måtte være minst 3 km. langt. Ellers var dette et rimelig kjedelig veistykke, men fordelen var at det var mye 90-grense.
Ved Mjøsbroa hadde vi en liten pause, og da så vi at himmelen nord for Lillehammer var skikkelig mørk samtidig som det lynte. Vi fortsatte mot Øyer og håpte at vi rakk frem dit før himmelens sluser åpnet seg. Problemet var at trafikken langs Mjøsa gikk tregt, og forbikjøringer ble vanskelig på grunn av like stor møtende trafikk. Først i køen lå to biler med campingvogn, og de gjorde ingen tegn til å stoppe for å slippe den stadig voksende køen forbi. Slike idioter burde vært fratatt førerkortet på stedet og måttet kjøre opp på nytt først etter minst et par år.
Idet vi passerte Lillehammer fikk vi en skikkelig byge med regn, hagl og vind. Jeg kjørte først og vurderte å stoppe, men så at det et lite stykke lenger fremme var lyst, så vi bare fortsatte. Det viste seg å være riktig valg, for bygen varte bare en god kilometer, så var veien tørr igjen. Hadde vi bare fått muligheten til å kjøre i vår egen hastighet, hadde vi nok gått klar hele nedbøren. På Øyer var det sol og fint, og vi fikk oss et rom på Øyer Gjestegård.
Da var det bare å få av seg kjøreklærne og stikke over veien for å bestille pizza og handle litt på Rimibutikken. Pizzaen var god som vanlig, og Grøn Tuborg passet ypperlig til. Etterpå satt vi ute på terrassen med utepils, men prisen på kr. 47,- for en flaske på 0,3 l. syntes vi var i drøyeste laget. Også denne kvelden kom vi til køys i rimelig tid, neste dag var det tid for å ta fatt på siste etappe av hjemveien.

Reiseruta 6. dag Arvika, Sverige Kaffe og is i Arvika Pizza på Øyer Gjestegård

Dag 7, Øyer - Ålesund, 358 km.

Vi var de første til frokost om morgenen, og etter å ha pakket på syklene avla vi Hafjellbakeren et besøk. Der har vi handlet tidligere, og varene er førsteklasses. Vi kjøpte litt for å ha på turen og litt brød for å ha med hjem.
Som vanlig ble det til at vi måtte foreta en del forbikjøringer, det er fryktelig irriterende å ligge bak noen idioter som ikke en gang klarer å kjøre så fort som tillatt. Vi er slett ingen råkjørere selv, men vi ligger ikke under fartsgrensen uten at forholdene tilsier at vi bør gjøre det. Det er alltid en lettelse å passere Dombås på hjemveien, for da blir det betydelig mindre trafikk, og vi kan styre hastigheten mer selv.
Været var fint hele veien, selv om det fra Åndalsnes og hjem var overskyet.

Reiseruta 7. dag På Hafjelltorget i Øyer

Oppsummering

Dette ble en kjempetur med mange gode opplevelser, spesielt var det kjekt å være i Danmark. Vi kunne godt ha tenkt oss å være noen dager lenger, men slik ble det ikke denne gangen. En annen gang kommer vi sikkert til å ta ferge fra Norge til Danmark eller Tyskland for heller å kunne bruke tiden til kjøring der nede. Vi så likevel at det ikke var noe problem med så pass (for oss) lange etapper.
Vi kjørte totalt 2.688 km., den lengste turen vi har hatt så langt. Bensinforbruket ble 0,48 l/mil på min sykkel, mens Lisbeths brukte 0,41. Vi så at bensinforbruket steg en god del mens vi kjørte på motorveien.
Begge to liker denne måten å dra på tur på, og da må det jo bli suksess. Siden jeg er så heldig å få være gift med min beste venn, passer det ypperlig å ha henne også som turkompis. Takk for en uforglemmelig tur!