6. - 19. juli 2005

Årets store MC-tur hadde vi planlagt og sett frem til i lang tid. Planen var å reise til Tyskland, og flere alternative reiseruter var vurdert. Det endte med at vi bestilte fergeplass hos Kystlink tur/retur Langesund-Hirtshals. De kunne tilby en mye lavere pris enn f.eks. Color Line kunne på strekningen Larvik-Frederikshavn, kr. 590,- tur/retur pr. sykkel er det ikke mye å si på.

Egentlig hadde vi tenkt å ta ferga tilbake til Norge 20. juli, men værmeldingene gjorde at vi booket om og reiste hjemover 17. juli i stedet. Det var fullklaff, for på denne turen kunne vi latt regnutstyret være hjemme. Hadde vi reist hjem da vi egentlig skulle, hadde vi nok fått en del regn på slutten. Vi hadde sol og varmt (til dels meget varmt) vær nesten hele tiden fra vi reiste til vi kom hjem.

Det er mange flere bilder å se fra turen under menyvalget Bildegalleri.

Reiseruta på turen

Dag 1, Ålesund - Raufoss, 429 km.

Vi startet hjemmefra ca. kl. 10 i litt kjølig vær, men fra Gjermundnes tittet sola frem.
Vi hadde mange stopp på turen nedover til Raufoss; først på Gjermundnes, så ved Trollveggen, Lesjaverk, Ringebu og Mjøsbroa. Temperaturen steg jevnt fra 15 grader på Sjøholt til 18 ved Trollveggen, 27 på Øyer og 24 på Raufoss kl. 20.30 om kvelden.
Trafikken var tett nedover Gudbrandsdalen, men det ble litt bedre etter Mjøsbroa. Vi overnattet på Badeland Gjestegård på Raufoss der det var stille og rolig og helt OK. Det så ut til å være bare en person på jobb, og han var resepsjonist, kokk, bartender og servitør. Kanskje måtte han vaske rommene neste dag også?
Om kvelden satt vi ute i deilig temperatur og koste oss med noe leskende.

Reiseruta 1. dag Sola har kommet
(Trollveggen)
Pause ved Mjøsbrua Godt med kjølig drikke i varmen

Dag 2, Raufoss - Lasses Motell (ved Stathelle), 283 km.

Vi våknet til strålende, varmt sommervær, og etter en god frokost pakket vi på syklene igjen og satte kursen mot Stathelle ca. kl. 09:00 i 27 grader. Da var det godt å kjenne fartsvinden, men desto verre var det når vi stoppet. Det gjorde vi første gang på Lygna, og over der var det masse skilt om sauer, men heldigvis så vi ingen av dem. Jeg har jo opparbeidet meg litt erfaring tidligere i sommer om hvor tåpelig de kan oppføre seg...
Ved Hadeland Glassverk stoppet vi og spiste softis, det var godt i skyggen av trærne. Vi passet også på å drikke vann hver gang vi stoppet, det er viktig for å holde konsentrasjonen i varmen.
Pauser ble det også ved Vikersund, på Hvittingfoss og Kvelde. Deretter kom vi inn på E18, hvor det var masse trafikk helt frem til Lasses Motell ved avkjøringen til Langesund og Stathelle. Der har de helt grei overnatting til en rimelig penge samtidig som det er kort vei til ferga. Det var viktig for oss, for vi måtte være på kaia seinest kl. 07:00 neste morgen.
Etter å ha installert oss på rommet, kjørte vi en tur ned i Langesund for å være sikker på at vi ikke rotet med veien neste dag. Vi tok også en avstikker til Stathelle, en koselig småby/tettsted. På veien tilbake sørget vi for å handle inn noe kaldt å drikke, og da så vi en temperaturmåler som viste 36 grader! Det var helt sikkert feil, men øverst på 20-tallet var det nok.

Han Lasse driver både motell, kafe og bensinstasjon, så vi spiste middag på kafeen der. Vi satt ute, og omtrent da vi var ferdige å spise, kom det en floing så servietter og løv føyk om ørene på oss. Måsene visste også at det var mat å finne der, et eksemplar av arten sto på et bord og langet i seg av restene på et fat.

Om kvelden koste vi oss med den kalde drikken vi hadde kjøpt tidligere, men det ble tidlig sengetid da vi også skulle tidlig opp neste morgen.

Reiseruta 2. dag Straks klare til
start på Raufoss
Lygna Hadeland Glassverk,
Jevnaker
Kystlink-terminalen i Langesund

Dag 3, Langesund - Skagen, 90 km. (inkl. kveldstur i Langesund)

Kartprogrammet er ikke oppdatert med Kystlinks rute Langesund-Hirtshals, så den har jeg tegnet inn med svart. Programmet foreslår at vi kjører tilbake til Larvik og tar Larvik-Frederikshavn.

Opp kl. 05:15!
Lett frokost på rommet, men det var i tidligste laget for Lisbeth, hun tvang ned nesten en bolle (se bilde).

Vi var på kaia 06:45, men ferga var litt forsinket og gikk først nærmere halv ni. Været var nydelig, så det var bare deilig å være på kaia sammen med de andre motorsyklistene. Det var 10 sykler med på turen til Danmark.

Etter at vi hadde kjørt om bord, viste det seg at surremulighetene var dårlige. Det var få festepunkter i dørken, men på et vis ble da begge syklene sikret. Heldigvis hadde vi kjøpt inn jekkestropper til formålet på forhånd. Det var det ikke alle som hadde gjort, og rederiet kunne bare tilby noen skitne stropper. Jeg var litt usikker på surringen av Lisbeths sykkel, men flat sjø gjorde at det gikk bra likevel. Det er kjedelig å sitte på ei ferge i 5 timer, men været var jo topp, så det var deilig å sitte på dekk.

Etter å ha kommet greit i land, kjørte vi inn i Hirtshals for å ta ut danskepenger. Det er alltid koselig i mindre danske byer, og så også i Hirtshals. Lisbeth har alltid villet se Skagen, så vi satte snart kursen dit. Det var forresten fryktelig varmt! Vi ruslet litt rundt, og etter en kort rådslagning fant vi ut at det var for varmt til å kjøre videre. Derfor så vi oss om etter overnattingsmuligheter, og det fant vi hos en bed & breakfast som bare hadde en campingvogn ledig. Det var sentralt, rimelig og helt OK, men litt trangt med alt vi dro på. Været var jo fint, så vi var stort sett utendørs likevel.

Det bodde også et svensk par som kjørte motorsykkel der, hun hadde maken sykkel som min, bare at hennes var en 650 ccm. De hadde vært ned til Husum og skulle hjem til Gøteborg neste dag.

Etter en dusj gikk vi inn i sentrum og bestilte øl og pizza, deilig! Etterpå kikket vi oss litt rundt i byen før vi handlet mer øl på Netto, og en flaskepris på DKK 1,75 + pant er jo ikke forakte. Det var ingen usmak på ølet, heller...

Reiseruta 3. dag Frokosttid Lisbeth tvinger i seg
Her er vi kommet
på land i Hirtshals
Det gamle fyret i Skagen

Dag 4, Skagen - Ringkøbing, 331 km.

Opp neste morgen til nok en varm dag, og iflg. en danske vi snakket med, skulle dette vare til fredagen uka etter. Lisbeth gikk til bakeren og kjøpte ferske rundstykker til frokost, som vi spiste utendørs.

Etter å ha pakket sammen, dro vi først til Gamle Skagen, eller Højen som det heter i dag. Der satt vi i 9-tida ved den flotte stranda og så utover havet. Nydelig!
Vi hadde bestemt oss for å kjøre nedover vestkysten av Jylland, så vi satte kursen mot Løkken. Der så vi på den fantastiske stranda som strakte seg kilometer etter kilometer så langt vi kunne se.
Vi fortsatte til Aabybro hvor vi tok av vestover til Fjerritslev. Der handlet vi litt, og det var deilig og kjølig i meieriavdelinga! Etterpå spiste vi en god lunsj i skyggen på en rasteplass.

Vi fortsatte forbi Thisted, over broa over Oddesund og til Struer for å se etter overnatting. Vi fant ikke noe passende, så vi fortsatte til Holstebro. Heller ikke der fant vi noe, så vi kjørte til Ulfsborg og Ringkøbing, hvor vi til slutt tok inn på vandrerhjemmet. Det var helt OK, men prisen var vel stiv. Det var nesten slik at vi kunne tatt inn på hotell for den prisen. Eneste fordelen var at vi fikk parkere syklene inne på lageret, der var de rimelig trygge. Om kvelden satt vi ute i varmen og fortærte noen øl.

Reiseruta 4. dag Hotell i Gamle Skagen Lisbeth samler steiner
i Gamle Skagen
Stranda i Løkken Oddesund bro Ringkøbing Vandrerhjem

Dag 5, Ringkøbing - Ribe, 119 km.

Fortsatt innmari varmt. Denne dagen startet vi seinere etter en god frokost på vandrerhjemmet. Før vi kjørte, fylte vi opp alle flasker vi hadde med vann.
Vi hadde lyst til å kjøre på utsiden av Ringkøbing Fjord, via Hvide Sande. Dette er en svært spesiell havneby beliggende midt på en landtunge som skiller Vesterhavet fra Ringkøbing Fjord. Slusen i Hvide Sande regulerer faktisk både vannstand og saltinnhold i Ringkøbing Fjord. Det var artig å få med seg...
Det høyeste punktet i byen kalles Trollbjerg, ikke akkurat noe fjell, men utsikten er fin.

Derfra fortsatte vi til Ribe, Danmarks eldste by, med godt bevarte middelalderhus og gater. Vi fant fin og rimelig overnatting midt i gamlebyen; Rådhus Conditoriet hadde noen få rom i andre etasje som de leide ut.
Etter en dusj gikk vi ut for å se på litt av det denne perlen har å by på. Mange gamle og skeive hus her! Dagen etter hadde vi ikke planlagt kjøring i det hele tatt, vi ville være i to dager i Ribe. På torget fikk vi oss et par gode øl, og middag spiste vi på hamburgerbar.

Tidlig på kvelden satt vi på rommet, og da var det sykkelkollisjon like utenfor med tilkalling av politi. Litt seinere så vi at det kom røyk opp fra bakgården et par hus bortenfor oss. Det var en mindre brann i hamburgerbaren vi hadde spist på litt tidligere.

Kl. 22 fulgte vi med vekteren på en 40-minutters rundtur i byen og fikk mye interessant informasjon om det gamle Ribe.

Reiseruta 5. dag
Hvide Sande Hvide Sande Hvide Sande Hvide Sande Domkirka i Ribe Gamle hus i Ribe
Rommet vårt i Ribe Første brannbil
ankommer
Politiet ankommer Neste brannbil
Vekteren i Ribe Vekteren i Ribe

Dag 6, Ribe, 0 km.
(Hviledag i Ribe)

Vi fikk en god frokost på Rådhus Conditoriet med ferske bakervarer fra eget bakeri.
Etterpå var vi turister i Ribe, hvor vi blant annet var i domkirka og oppe i det 53 meter høye utkikkstårnet som kalles Borgertårnet. Det var mange trappetrinn å klatre i varmen, 248 trinn for å være nøyaktig. Utsikten over byen og omegnen var formidabel, man ser langt i et så flatt landskap. Vel nede igjen smakte det utmerket med en kald øl på torget, og der og da føltes den ytterst velfortjent.

Vi besøkte et par uterestauranter til, og om kvelden spiste vi pizza.

Domkirka i Ribe Domkirka i Ribe Trapp i tårnet Ei av kirkeklokkene Vi bodde i det røde
huset ved den grå bilen
Bra utsikt over
flatt landskap
Ribes minste hus Artig bilnummer! Det lille ølhus
Dyrt øl, stort utvalg
Gammel gate i Ribe

Dag 7, Ribe - Friedrichstadt, 212 km.

Etter en god frokost i Ribe startet vi på turen mot den tyske grensa, den var bare knappe 5 mil unna. Det var allerede drepende varmt, men vi hadde fylt godt opp med vann.

På veien sørover tok vi av til øya Rømø. Veien dit ut går over en 9.170 meter lang demning, og på en sommerdag kan 10.000 biler kjøre over der. Det er ikke vanskelig å forstå, for stranda på utsida er 600-700-800 meter bred og mange kilometer lang.

I Tønder stoppet vi og fylte bensin og drakk vann, og det var plagsomt varmt å stå stille. Ved grensa var det ingen kontrollpost, i stor motsetning til hvordan det var da vi sist besøkte Tyskland i 1982.

Vi hadde tatt sikte på Husum som dagens mål og stoppet på en rasteplass for lunsj før vi kjørte inn i byen. Noen hotell ble besøkt og spurt om overnattingsplass, men det var enten fullt eller for dyrt. Vi gikk litt rundt i byen og kikket, men det var 32 grader og uutholdelig inne i byen. Etter hvert fant vi ut at vi heller skulle prøve lenger sørover, og etter en del feilkjøring havnet vi på riktig vei. Dette var en mindre vei mot byen Heide. I Friedrichstadt så vi stort sett bare et hotell og et par bensinstasjoner ved veien, men vi svingte av mot sentrum, og der fant vi en koselig, liten by. Vi kjørte litt rundt i de brosteinsbelagte gatene og fant et skilt med "Zimmer frei". Da fikk jeg hente frem skoletysken, og rom fikk vi.
Ekteparet Hilde og Burkhardt Groth tok vel i mot oss, og de snakket i vei og spurte om alt mulig. Det var 28 grader da vi kom dit, så vi ble tilbudt kald drikke. Vi satt ute og snakket en stund med herr Groth før de fikk gjester (fruen hadde bursdag).
De hadde en nydelig eiendom med en fantastisk hage ved en av kanalene i byen. Der kunne man gå ned en liten trapp og sitte på en benk og se på endene som svømte rundt. Et sted for virkelig avslapping!
Det var deilig å dusje etter en skikkelig svett dag, selv om vi ikke hadde kjørt så mange mil. Etterpå gikk vi og spiste middag på Nordischer Løwe etter tips fra Burkhardt. Det var et godt tips, de hadde god og rimelig mat. Deretter ruslet vi rundt og tittet på byen før vi avsluttet med en utepils.

Reiseruta 7. dag Stranda i Lakolk

Husene ved Marktplatz
i Friedrichstadt
En av kanalene

Dag 8, Friedrichstadt - Friedrichstadt, 120 km.

Vi fikk nydelig frokost med egg og ikke minst en stor kanne med skikkelig kaffe. Etter at den var tømt, kjørte vi en rundtur til Rendsburg og Heide.
I Rendsburg ruslet vi litt rundt for å se etter Nord-Ostsee-Kanal, men på et bykart fant vi ut at vi hadde parkert litt for langt unna. Det var svært varmt i byen, så vi orket ikke å gå eller kjøre for å se på kanalen. Det kommer jeg sikkert til å ergre meg over seinere.
Vi kjørte ikke inn i selve sentrum av Heide, men handlet bakervarer til lunsj samt øl i en butikk i utkanten av byen. Lunsjen spiste vi på en rasteplass før vi kjørte det siste stykket tilbake til Friedrichstadt.

Min søster Åse og svoger Johan kom nedover med bil fra Hirtshals den kvelden, så vi møtte dem og spiste middag i byen. Lisbeth og jeg bestilte en "Festplatte" med fire forskjellige typer grillet kjøtt, et riktig festmåltid. Etterpå ble vi med Åse og Johan tilbake til hotellet deres for en nightcap.

Reiseruta 8. dag Frokost i
kanalen
Kanalen ved
Gästehaus Groth

Dag 9, Friedrichstadt - Kiel (biltur), 164 km

Vi bodde fortsatt i Friedrichstadt, og denne dagen hentet Åse og Johan oss med bil. Vi kjørte til Kiel så damene fikk handle litt, mens Johan og jeg holdt oss mest i ro på diverse serveringssteder.
Da vi kom tilbake, inviterte herr og fru Groth oss til en pils i hagen, og vi pratet mye om alt mulig. Helt utrolig vertskap!

Deretter var det tid for å spise middag med god drikke på byen. Kvelden ble avsluttet med en pils på rommet og nedskriving av dagens hendelser.

Reiseruta 9. dag Handletur i Kiel Handletur i Kiel Handletur i Kiel Denne rariteten så vi
på tilbaketuren fra Kiel
Middag i Friedrichstadt

Dag 10, Friedrichstadt - Dalbyover, 326 km.

Etter en god frokost og skriving i gjesteboka hos ekteparet Groth pakket vi på syklene. Før vi tok avskjed, måtte vi tømme kaffekanna som Hilde hadde laget til oss. Burkhardt hadde dradd ut kl. 05:00 for å fiske, så vi måtte be Hilde om å hilse ham fra oss. Vi ga henne en god klem, og hun ønsket oss god tur.
Hun sa noe om "Ist es klar?", og jeg forsto ikke hva hun mente før vi var i Danmark. Hun hadde vasket vindskjermene på begge syklene! Litt flaut at jeg ikke skjønte det mens vi var der, men vi får skrive og takke både for det og for oppholdet.

Vi bestemte oss for å kjøre samme vei som vi kom opp igjen til Tønder. Derfra tok vi av mot Kolding, hvor vi kjørte inn på motorveien (E45) mot Vejle. Det blåste godt, og det merket vi også godt på syklene. Et stykke før Vejle ble det saktegående kø, så jeg passet på å blinke godt med bremselyset. Årsaken til køa var trolig et meget kraftig regnvær lenger fremme, noe som hadde forårsaket en kollisjon på Vejle Bro. Deretter gikk trafikken som normalt.

Vi fant ut at det ble vel lenge å vente til onsdag i uka etter med å ta ferga hjemover, så vi ringte Kystlink og fikk booket om til søndag.
Motorveien ble vi fort lei av, så vi svingte av omtrent ved Skanderborg. Det var også blitt så langt på dag at vi ville begynne å se etter overnatting. Vi fant ikke så mange alternativer, men i Dalbyover fikk vi et rom på kroa. Der var restauranten stengt, men i puben fikk vi frityrsteikt fisk med chips, kjempeporsjoner! Tuborg var godt som følge, men ingen av oss klarte å spise opp all maten.

Etterpå smakte vi på det "lokale" ølet som Lisbeth hadde kjøpt på SuperBrugsen, det var bare det at ølet var tysk og hadde en meget spesiell smak. Ingen dårlig smak, bare spesiell.

Da vi allerede hadde kommet så langt nord, ville det ikke bli så langt å kjøre neste dag. Vi hadde tenkt oss til Skagen igjen, og om været var bra, ville vi kjøre kystveien oppover til Frederikshavn.

Reiseruta 10. dag Puben på
Dalbyover kro
Nedskriving av
dagens hendelser

Dag 11, Dalbyover - Skagen, 149 km.

En god frokost på kroa, og først i 10-tida var vi klare til å kjøre avgårde. Dagens mål var Skagen via kystveien. For å slippe å kjøre helt inn til Aalborg og så ut igjen til kysten, tok vi ferga over Limfjorden. Det er den korteste fergeturen vi har tatt noen gang, det var ikke mer enn 5 minutter over, og to ferger gikk kontinuerlig.
Derfra fulgte vi kysten videre, via Sæby og Frederikshavn. Det var utrolig mye trafikk, og aldri før har vi møtt så mange motorsykler. Forklaringen på det skjønte vi etter hvert, Skagentreffet (Træf på toppen) ble arrangert den helga. Det var tusenvis av sykler, men hvor mange? 5.000? 10.000? Vi visste det ikke da, men seinere fikk vi høre at de hadde talt opp 5.800 sykler, og enda hadde de ikke talt opp alle.

Vi fikk rom på samme sted som sist vi var i Skagen, et lite krypinn på loftet. Det var koselig der, om enn noe trangt. Vi inntok litt leskedrikk i bakgården før vi gikk og spiste middag i byen. Ølet der syntes vi var dyrt, 44 DKK for en halvliter er jo omtrent norske priser.
I byen krydde det av motorsyklister, og vi så mange som kjørte både uten hjelm og annet sikkerhetsutstyr. Vel, vel, dem om det...

Reiseruta 11. dag Lav inngang
til rommet
Lavt under taket
på rommet også
Koselig i bakhagen

Dag 12, Skagen - Stathelle, 64 km.

Lisbeth gikk til bakeren og kjøpte ferske rundstykker til frokost, og disse spiste vi ute i bakhagen. Vi var oppe før alle andre, så vi fikk badet for oss selv.
I løpet av natta hørte vi flere ganger motorsykler i gatene, og om formiddagen økte dette på. Vi kom oss av gårde ca. kl. 10:00, og da var det endeløs kø fra Skagen. Politiet var til stede med mange motorsykler, og et par steder ble det nesten stillestående kø.
Etterhvert fikk vi svinge av mot Hirtshals, og da ble det mye mindre trafikk. Like før 11:00 var vi i Hirtshals, og da sto det opplysning om at ferga hadde vært tre timer forsinket om natta. Dette ballet på seg, og det viste seg at vi først kom avgårde 5 1/2 time forsinket, dvs. kl. 19:30. Åse og Johan dukket opp for å ta den samme ferga, og det var kjekt å ha noen å dele ventetida med. Den brukte vi inne i byen, hvor vi bl.a. spiste på Cafe Hirtshals. Det var et svært lite etablissement med et bitte lite lokale, og dama som serverte var av den spøkefulle sorten. Åse skulle ha en liten øl, og da laget hun til et snapsglass med øl! Etterpå kom hun med et vanlig krus... Om hun var edru, vites ikke, men jeg tviler.

Vi dro på kaia, og der ventet vi i ca. 2 1/2 time før ferga kom. Det gikk ytterligere halvannen time før vi var på vei over Skagerak. Svært mange motorsyklister skulle være med, og de aller fleste hadde vært på treffet i Skagen. Like ved siden av oss stoppet ei dame på en Sportster, og jeg så noe som lignet på en skru i fordekket hennes. Jeg gikk bort og pirket, men sa "Det e bare en stein". Da svarte hun: "E de ålesundera her også, altså?" Hun var fra distriktet og fortalte at hun var samboer med en danske. De hadde vært på treff, og nå hadde de med seg noen dansker tilbake til Norge.
Jeg vil tro at minst 100 sykler var med ferga, og det må ha vært litt av et syn (og lydopplevelse!) da vi kjørte på land i rad og rekke. Vi fikk surret syklene skikkelig, så vi slapp å bekymre oss selv om ferga rullet litt.
Vi hadde heldigvis sikret oss rom på Lasses Motell igjen, så vi hadde bare noen få kilometer å kjøre. Vi misunte ikke dem som la ut på E18 med med flere mil foran seg i mørket...

Reiseruta 12. dag Klargjøring i
Skagen
Morsomt på
Cafe Hirtshals
Venting på kaia Endelig kommer båten

Mange sykler
på kaia
Ombord i båten Lisbeth venter på
å få kjøre i land
Det er flere andre
som venter også

Dag 13, Stathelle - Grov Camping, 438 km.

Dagen startet som vanlig på denne turen med strålende sommervær. Det første stykket gikk på E18 til Larvik, hvor vi tok av mot Kvelde for så å fortsette mot Skollenborg, Hønefoss, Fagernes, Beitostølen for å ende opp på Grov Camping.

Det er ikke så mye å skrive om, dette var en ren transportetappe på hjemturen. På Fagernes spiste vi middag, svært dyrt i forhold til det de serverte. Vi fylte bensin der også, og det var også dyrt. I tillegg viste temperaturmåleren deres helt feil. Da vi kom dit, viste den 28 grader, skulle heller være 23-24. Mens vi spiste middag, steg den til 35 (!), helt feil. Mye rart på Fagernes...

Vi hadde bestemt oss for å overnatte på Beitostølen Camping, der har de greie hytter med dusj og WC. Denne gangen var det imidlertid helt fullt, og ingen seng var å oppdrive på Beitostølen i det hele tatt. Det endte med at vi kjørte over Valdresflya og tok inn på ei enkel hytte på Grov Camping nedenfor Lemonsjøen. Billig var det, men heller ikke verdt mer. Tida har nok løpt i fra denne campingplassen.
Det ble et par øl utenfor hytta om kvelden, samtidig som det begynte å regne.

Fordelen med at vi kjørte såpass langt den dagen, var selvfølgelig at siste etappe av hjemturen ville bli kortere.

Reiseruta 13. dag Lisbeth på
Valdresflya
Lisbeth på
Grov camping

Dag 14, Grov Camping - Ålesund, 308 km.

Etter en enkel frokost kom vi avgårde i halv-ellevetida. Det gikk fort unnabakke ned til Vågåvannet, og vi hadde dagens første stopp på Vågåmo. Ny stopp tok vi ved Dovreskogen, før vi hadde turens siste bensinfylling på Dombås.
På Lesjaverk hadde vi en lengre rast, og det samme ved Trollveggen. Vi tok to pauser til før vi var hjemme, det var på Gjermundnes og på Sjøholt

Reiseruta 14. dag Lesjaverk Vel hjemme
i garasjen

Oppsummering

Vi har hatt en utrolig flott tur med bare finevær og mange flotte opplevelser.
Det er vanskelig å plukke ut et bestemt høydepunkt, for været, oppholdet hos ekteparet Groth i Friedrichstadt, Ribe, Rømø, Skagen og øyeblikket da alle motorsyklene kjørte av ferga i Langesund kommer alle høyt opp på lista. Vi har aldri vært så lenge borte på MC-tur, men 14 dager viste seg å være akkurat passe. 12 av disse dagene kjørte vi sykkel, ettersom vi hadde en hviledag i Ribe og en i Friedrichstadt.

Totalt kjørte vi 2.869 kilometer, ikke så veldig mye lenger enn vi kjørte til Sverige og Danmark i fjor. Bensinforbruket på min sykkel var 0,47 l/mil, mens Lisbeths brukte 0,38.

Begge syntes det var godt å komme hjem, men samtidig litt vemodig med tanke på alle de gode opplevelsene vi hadde.
Takk Lisbeth, for en aldeles strålende tur! Det er herlig å ha deg også som turkompis.