9. - 23. juli 2008

Som vanlig hadde vi planlagt å dra på MC-tur denne sommeren også, og nok en gang var det Tyskland som var målet. Vi hadde satt oss noen mål, bl.a. ville vi gjerne tilbake til Bad Karlshafen og en liten svipp innom det gamle Øst-Tyskland. Hovedmålene var imidlertid Rhindalen og Moseldalen, disse flotte vindistriktene vest i landet. Rhindalen har vi besøkt før, mens vi bare har sett den nedre delen av Moseldalen tidligere.
Billetter til Kielferga ble bestilt tidlig, men denne gangen måtte vi reise med de nye fergene, ettersom den gamle Kronprins Harald var solgt. Den var fullstendig bra nok for oss, og dessuten var den billigere å reise med. Denne gangen ble det Color Fantasy nedover og Color Magic på hjemtur, flotte båter, men masse glitter og stas som vi ikke trenger for transport til og fra Kiel.
Også denne gangen hadde vi laget ruteforslag mange ganger på PCen hjemme, og et av disse forslagene ble overført til GPSen som en rute vi ville følge i grove trekk. Planen var å ta en litt østlig rute nedover for så å kjøre litt lenger vest på oppoverturen. Dessuten ville vi kjøre minst mulig på Autobahn, på denne måten ville vi få se mer, men også bruke lenger tid på etappene.
Det ble tatt noen hundre bilder på turen, se i bildegalleriet.

Du kan se sporlogg fra deler av turen her:
Åpne lightbox

Dag 1, 9. juli 2008, Ålesund - Rudshøgda, 42,5 mil
Endelig var dagen vi skulle starte på årets ferietur her! Det meste var pakket på forhånd, så det gikk raskt å komme seg avgårde. Vi dro ca 08:45 i lavt skydekke, men håpte at dette ville forsvinne når vi kom lenger bort fra kysten. Likevel var det først i Innfjorden at vi først fikk se fjellene, men derfra var det fint. Fra Bjorli og østover ble det varmere, men en del skyer.
I Gudbrandsdalen var det som vanlig mye trafikk, det er alltid noen småkonger som skal ligge godt under fartsgrensa og lage kø. Det ble bensinfylling på Fåvang og kaffepause på Ringebu.
Ca. 16:40 var vi fremme på Rudshøgda hvor vi spiste middag på veikroa og handlet litt på Coop. Arnes søster og svoger stoppet en liten stund og hilste på, de var på vei til Skjetten.

Fakta om Kroene på Rudshøgda :

Pris for dobbeltrom i 2008: NOK 720,-
Frokost: Nei
Parkering for MC: OK, utenfor rommet
Uteplass/uteservering: Utenfor kafeteria

Dag 2, 10. juli 2008, Rudshøgda - Kielferga (oslo), 15,4 mil
Dagen før hadde vi kjøpt litt mat til frokost, og denne inntok vi på rommet. Det var bare 10 grader om morgenen, men det var sol fra skyfri himmel. Ca. 08:30 var vi på veien, men vi tok flere pauser siden vi hadde så god tid.
Temperaturen steg utover formiddagen, så det var varmt og fint da vi ankom Hjortneskaia. Der snakket vi først med en tysker som hadde vært på MC-tur i Norge, bl.a. i Ålesund. Han påsto at de stort sett hadde hatt bra vær... Et italiensk par på en TDM hadde kjørt helt til Nordkapp gjennom Danmark, Sverige, Finland og Norge. Riktignok hadde de tatt sykkelen på henger fra Italia til Lübeck, men turen ble på 17.000 km!
Om bord var det gode surremuligheter med skikkelige ringer i dekket på Color Fantasy, og etter en nødvendig dusj var vi på soldekket i god tid før avgang fra Oslo.
Skipet var imponerende og stort, så vi brukte litt tid på å se oss rundt. Selvsagt måtte vi også handle litt, spise og besøke en av barene.

Fakta om Color Fantasy :

Pris t/r for to personer i innvendig
dobbellugar og to MC i 2008:
NOK 5.190,-
Frokost: Frokost i buffetrestaurant NOK 98,- pr.pers. i tillegg
Parkering for MC: Gode surremuligheter
Spiserestaurant: Ja, flere
Uteplass/uteservering: Soldekk m/servering

Dag 3, 11. juli 2008, Kielferga (kiel) - Celle, 27,9 mil
Vi valgte å kjøre mindre veier sørover mot Celle, og siden det var fint kjørevær med 22-23 grader og delvis sol, ble det mange stopp underveis.
I Hohnstorf spiste vi stor lunsj på en restaurant nede ved Elben, den satt i en stund! Ved passering av Lüneburg var det mye trafikk og mange trafikklys, så der gikk det sakte. Mot Uelzen var det omkjøring, men vi valgte etter hvert å lage ny rute på GPSen, da ble det mye småveier nesten uten trafikk.
Litt før kl. 18:00 var vi fremme på Hotel am Hehlentor, og heldigvis hadde de ledig rom. Etter at vi hadde etablert oss der, ruslet vi litt i byen og tittet på de mange gamle husene. Det ble en utepils også, men noen stor middag ble det ikke etter den kraftige lunsjen vi hadde spist tidligere på dagen. Vi nøyde oss med en burger.

Fakta om Hotel am Hehlentor :

Pris for dobbeltrom i 2008: EUR 90,-
Parkering for MC: OK, egen bakgård med bom
Spiserestaurant: Nei, kun enkel servering, ikke middag
Uteplass/uteservering: Koselig hage/bakgård

Dag 4, 12. juli 2008, Celle - Bad Karlshafen, 16,2 mil
Kjempebra frokostbuffet på hotellet, og etter hvert satte vi kursen mot et av våre favorittsteder i Tyskland; Bad Karlshafen. Dette er en koselig småby som ligger ved elva Weser, og elvebåtene legger til midt i byen.
Vi hadde lagt inn at GPSen skulle unngå motorveier, så det ble mange rare veier vi kjørte før vi kom frem. På et "Biker Stop" spiste vi lunsj, de hadde en koselig hage der vi kunne sitte i fred og ro bak kiosken. Menyen var Bratwurst und Pommes ohne Majonese, aber mit Ketchup.
På Hotel zum Weserdampfschiff i Karlshafen fikk vi det siste ledige rommet, og syklene ble trygt plassert i egen garasje. Arnes søster og svoger kom nedover i bil en stund seinere, og de fikk det siste rommet på Hotel Hessischer Hof. Vi spiste middag sammen med dem på hotellet vårt, og etterpå var det kaffe og Asbach. De skulle kjøre videre til Bodensjøen neste dag, så vi traff dem ikke flere ganger i Tyskland.

Fakta om Hotel zum Weserdampfschiff :

Pris for dobbeltrom i 2008: EUR 82,-
Parkering for MC: OK, egen avlåst garasje
Uteplass/uteservering: Kjempeflott terrasse mot elva

Dag 5, 13. juli 2008, Bad Karlshafen - Bad Liebenstein, 16,4 mil
På hotellet i Karlshafen hadde vi bodd før, så vi visste at det ventet oss en god frokost. Etterpå satte vi kursen sørøstover mot Bad Liebenstein i det tidligere Øst-Tyskland. Der hadde vi sett oss ut et lite gasthaus som vi fant på internett.
Det var ikke vanskelig å se at vi var i et tidligere østblokkland, digre, stygge boligblokker så vi flere steder. Mange triste hus, men også mye fint.
Været var stort sett bra, men med bare et par mil igjen fikk vi skikkelig regn. Vi kjørte en stund før vi stoppet i et landsens busskur, tørt var det i alle fall. Der ble vi værende i kanskje 45 min. før det lettet såpass at vi kjørte videre.
Selve byen var en positiv overraskelse, en koselig småby hvor vi også fikk oss en utepils under et stort tuntre i en Biergarten, der var det tørt selv om det regnet litt. Vi spiste middag på Klosterbräu, der vi også bodde.

Fakta om Hotel/Gasthaus Klosterbräu :

Pris for dobbeltrom i 2008: EUR 56,-
Frokost: Ja, buffet
Parkering for MC: OK, egen parkeringsplass
Uteplass/uteservering: Terrasse og liten bakgård

Dag 6, 14. juli 2008, Bad Liebenstein - Rüdesheim am Rhein, 29,3 mil
Vi våknet til fint vær i Bad Liebenstein, men det var bare 10-11 grader om morgenen. Vi kjørte vestover, målet for dagen var Rüdesheim i Rhindalen, hvor vi ikke hadde vært siden 1982. Det ble noen mil på motorvei, dette er greit for transport, men man får ikke sett noe.
I en liten by fylte vi bensin og spiste lunsj på et Imbiss før vi fortsatte vestover på Autobahn. Etterhvert kom vi ned til Rhinen, og det var en stor kontrast fra den kjedelige kjøringen på motorveien. Rhindalen er bare helt fantastisk nydelig!
I Rüdesheim parkerte vi på Marktplatz og gikk for å finne overnatting. På internett hadde vi funnet et sted som så bra ut; Gasthaus zur Lindenau. Der fikk vi rom, og stedet var utrolig idyllisk og koselig. Syklene sto trygt i avlåst bakgård. Vertskapet drev egen vingård, så vi måtte selvsagt smake på både hvit og rød. Dette var kvalitetsvin! Vi spiste også middag der, og den avsluttet vi med en Rüdesheimer Kaffee som ble tilberedt ved bordet. Artig og veldig godt!
Selvsagt var vi også en tur i Drosselgasse, og der var kanskje enda finere enn vi husket fra 26 år tilbake. Vi bestemte oss for å bli to netter i Rüdesheim, dagen etter ville bli Ruhetag.

Sporloggen begynner først her

Fakta om Gasthaus zur Lindenau :

Pris for dobbeltrom i 2008: EUR 66,- (+ EUR 1,50 pr. døgn for parkering pr. MC)
Parkering for MC: OK, egen avlåst parkeringsplass
Uteplass/uteservering: Særdeles koselig Weingarten

Dag 7, 15. juli 2008, Rüdesheim am Rhein, 0 mil
Denne dagen var aldeles nydelig med temperatur over 30 grader, også om kvelden var det varmt.
En stund etter frokost spaserte vi til Asbach Brennerei. Der kjøpte vi et sett for å lage Rüdesheimer Kaffee + Asbach Uralt. Det ble varmt å gå tilbake, så vi måtte kjøle oss ned med en utepils i skyggen på en restaurant nede ved elva. Til lunsj ble det Bratwurst i Brötchen, veldig godt faktisk.
Etter en tur på rommet og en høneblund ble det et glass hvitvin på gasthauset, og etterpå tok vi gondolbanen opp til Niederwalddenkmal, imponerende og overdådig monument. Der oppe var vi forøvrig også i -82. Det var imponerende utsikt fra høyden over Rüdesheim, Bingen og flere landsbyer.
Det ble middag i Oberstrasse, nede i Drosselgasse ble det for tungt og varmt. Etterpå gikk vi "hjem" og kjøpte kaffe og Asbach, utrolig koselig å sitte i gasthausets Weingarten.

Dag 8, 16. juli 2008, Rüdesheim am Rhein - Bernkastel-Kues, 15,4 mil
Det var overskyet vær om morgenen, det hadde vi ikke trodd slik været var kvelden i forveien. Temperaturen var likevel fin, over 20 grader. Det ble fergetur over Rhinen fra Rüdesheim til Bingen, og derfra gikk turen sørvestover mot Moseldalen. Flere steder var det ganske bratt over de mange åsene. Som vanlig ville vi unngå motorveier, og dermed kjørte vi mange små veier som gikk tvers gjennom mange landsbyer.
Etter hvert ble det sprekker i skydekket, og det ble fort over 25 grader. Vi kom ned til Mosel i Piesport, og der stoppet vi helt nede ved elva. Turen gikk videre nedover elva til Bernkastel-Kues, hvor vi fant overnatting i bydelen Kues. Der ble vi mottatt av en koselig gammel dame som serverte oss øl på terrassen. Etter nødvendig dusj gikk vi over broa til Bernkastel, hvor vi spiste pizza etter alle dagene med kjøttmiddager. Godt ja!
Det kom et skikkelig regnskyll, og da sto vi mesteparten av tida under tak før vi spaserte under paraplyen vi hadde kjøpt tidligere. Nede ved elva var det overbygd uteservering, så vi kjøpte Apfelstrudel med kaffe og nogo attåt.
Etterpå spaserte vi mer i byen og oppdaget flere koselige gater med mange flotte, gamle hus. Der var det også massevis av overnattingssteder med egne garasjer, men det visste vi ikke da vi så etter losji. Godt å vite til en annen gang...

Fakta om Hotel Garni Arns :

Pris for dobbeltrom i 2008: EUR 60,-
Parkering for MC: Egen parkeringsplass, men direkte til gaten
Uteplass/uteservering: Terrasse og hage

Dag 9, 17. juli 2008, Bernkastel-Kues - Klotten, 9 mil
Denne dagen hadde vi ikke planlagt å kjøre langt, kun til Cochem lenger nede i dalen. Vi stoppet mange ganger siden vi hadde så god tid. Det var godt over 20 grader, så det var varmt å stoppe. Det ble lunsj på et Imbiss i Alf, og ikke lenge etter var vi i Cochem. Det var en fin by, men totalt overbefolket av turister. Vi ble ikke lenge, men kjørte videre til Klotten, hvor vi fant et koselig sted som heter Pension Cornely. Det var rimelig og bra, men vi måtte et annet sted for å spise middag. Den ble inntatt på en restaurant ned ved veien og elva, og etterpå satt vi ute under drueklasene på gasthauset.

Fakta om Haus Cornely :

Pris for dobbeltrom i 2008: EUR 44,-
Parkering for MC: Egen parkeringsplass, meget rolig område
Uteplass/uteservering: Koselig terrasse

Dag 10, 18. juli 2008, Klotten - Bonenburg, 28,8 mil
Dagens første mål var Deutsches Eck i Koblenz, stedet der Rhinen og Mosel møtes. Dit kom vi før kl. 11, og samtidig med oss parkerte 11 andre sykler. Det viste seg at dette var en samling av homser fra forskjellige land, som hvert år dro på MC-tur. Det ble tatt noen bilder på Deutsches Eck før vi kjørte videre nordover.
Vi ble lurt ut på mange små og dårlige veier av omkjøringer, og etter hvert ble det også regn. Regntøyet måtte på, men det ga seg forholdsvis fort. Da var det godt å få av seg det ekstra tøyet igjen. Vi kjøpte is på en Eiscafe i en liten by før vi gjen bega oss ut på småveier på vei mot B252.
Nå ble det mye kjøring på B-vei, så milene rant fortere unna. Vi fant overnatting på et lite hotell i Bonenburg, der vi trolig var de eneste overnattingsgjestene. Det var ingen meny å velge middag fra, men vi ble enige med verten om at han skulle lage til schnitzel med poteter, grønnsaker og salat. Det var faktisk kjempegodt, servert også med brun saus med champignon.
Vi hadde bedt om røykerom, så vi fikk med to askebeger på rommet. Da vi kom ned til middag, sto det også askebeger på bordet. Det er vel strengt tatt ikke tillatt lenger i Tyskland heller. Etterpå hadde vi kaffe og konjakk (Mariacron), og de konjakkene var store! Etter at vi hadde sittet der lenge alene, kom det plutselig strømmende med lokale personer.

Fakta om Landgasthof und Hotel Zur Schönen Aussicht :

Pris for dobbeltrom i 2008: EUR 48,-
Parkering for MC: Egen parkeringsplass, ligger i sidegate
Uteplass/uteservering: Tja

Dag 11, 19. juli 2008, Bonenburg - Celle, 20,1 mil

Denne dagen ble det mest kjøring på gode B-veier, tyskerne kan virkelig det med veier. Vi stoppet på en butikk og kjøpte bakervarer, dette ble lunsjen vår seinere.
I Celle var det ikke plass på Hotel am Hehlentor, men vi fikk plass på Altstadt Hotel med god parkering for syklene. Før middag ruslet vi litt i byen og så bl.a. på det flotte slottet og en tur inn i ei kirke hvor de hadde stilt ut gamle kirkebøker og andre skrifter. Artig for oss som driver med slektsgransking.
Vi slapp unna regnet denne dagen, men om kvelden kom det vi på sunnmørsk kaller en skikkelig floing. Vi satt ute og var akkurat ferdige å spise da det satte inn med vind og et voldsomt regnvær med torden. Vi og alle andre måtte rømme inn i restauranten, men uværet ga seg fort.

Fakta om Altstadt Hotel :

Pris for dobbeltrom i 2008: EUR 90,-
Parkering for MC: Egen parkeringsplass i bakgård
Uteplass/uteservering: Nei

Dag 12, 20. juli 2008, Celle - Lütau, 13,8 mil

Det ble sein start etter en skikkelig frokost på hotellet, vi hadde planlagt å kjøre bare til Lüneburg og finne et bra sted å overnatte.
Vi kjørte via Soltau for å variere fra veier vi har kjørt tidligere, og på denne ruta ligger Bergen og Belsen, steder som sikkert vekker assosiasjoner hos de fleste.
Vi parkerte samme sted som to år tidligere, og vi spiste også lunsj samme sted som den gangen. Etterpå prøvde vi å finne et bra sted å overnatte, men ett hadde tatt sommerferie, mens et annet skulle ha 109 EUR for et dobbeltrom. Vi takket nei... Det er noen kriterier som skal oppfylles ved et overnattingssted, bl.a. skal syklene stå rimelig trygt parkert. Det ble bestemt at vi heller skulle prøve å finne noe på et mindre sted. Lauenburg-Elbe hadde vi sett oss ut tidligere, men kresne som vi er, fant vi ikke noe passende der heller. Litt nord for Lauenburg fant vi et flott gasthaus/hotell i Lütau. Kjempebra restaurant hadde de også, så der var det bra.

Fakta om Gasthof Basedau :

Pris for dobbeltrom i 2008: EUR 58,-
Parkering for MC: Egen parkeringsplass
Uteplass/uteservering: Nei, men røykehytte

Dag 13, 21. juli 2008, Lütau - Bornhöved, 10,8 mil
Vi våknet til pissregn i Lütau, og da vi hadde pakket og var klare, regnet det fortsatt kraftig. Vi ble sittende og vente i halvannen time før det lettet såpass at vi dro avgårde iført regntøy. Regnet tiltok igjen, så vi stoppet en stund på en rasteplass, men da var allerede hanskene våre gjennomvåte. Vi kunne hatt på regntrekk, men da synes vi at vi mister noe av kontrollen med hendene.
Vi kjørte ikke mange milene denne dagen, ca. 3 mil fra Kiel tok vi inn på et hotell i Bornhöved. Der var kun en suite ledig, men den tok vi. Det var godt å komme i hus etter noen våte timer på veien. Etter å ha dusjet og skiftet til tørt tøy gikk vi for å kjøpe et par øl, og det fant vi på et Getränkemarkt i byen.
Vi fikk meget god service på hotellet, bl.a. ble vi tilbudt å smøre nistepakke fra frokostbuffeten. Kvelden i forveien fikk vi også spandert en ekstra runde med Asbach.

Fakta om Apart-Hotel Bornhöved :

Pris for dobbeltrom i 2008: EUR 90,-(stor suite)
Frokost: Ja, buffet
Parkering for MC: Egen parkeringsplass
Uteplass/uteservering: Ja, egen uteplass til suiten + fortausrestaurant

Dag 14, 22. juli 2008, Bornhöved - Kielferga (Kiel), 3,4 mil

Den siste dagen i Tyskland var heldigvis mye bedre værmessig, så det var bare deilig å kjøre de siste milene til Kiel. Vi kom tidlig på kaia, men da var der allerede flere sykler. Litt etter oss kom det fire gutter fra Hareid på rampesykler, de hadde vært på Nürburgring.
Været var såpass bra at vi kunne sitte på soldekket og nyte god drikke, men dessverre til norske priser. Ellers var det god tid til å se seg om på Color Magic, nesten helt lik Color Fantasy. Et imponerende skip, men vi klarte oss godt med gamle Kronprins Harald vi da.

Fakta om Color Magic :

Pris t/r for to personer i innvendig
dobbellugar og to MC i 2008:
NOK 5.190,-
Frokost: Frokost i buffetrestaurant NOK 98,- pr.pers. i tillegg
Parkering for MC: Gode surremuligheter
Spiserestaurant: Ja, flere
Uteplass/uteservering: Soldekk m/servering

Dag 15, 23. juli 2008, Kielferga (Oslo) - Ålesund, 58,5 mil

Vi kom fort av ferga, men på kaia tok det sin tid å komme forbi tollkontrollen. Været var strålende, så det ble varmt å vente.
Etter hvert kom vi oss derfra, og først gikk det radig unna på motorveien. Seinere var det mye veiarbeid og trafikk, så da gikk det seint. Det blir en del pauser når vi kjører sykkel, så det tar sin tid å kjøre fra Oslo til Ålesund. Det er alltid en befrielse å passere Dombås på hjemveien, da blir det betydelig mindre trafikk.
Etter en liten matbit på Gjermundnes var vi hjemme ca. 21:15.

Oppsummering

Denne gangen noterte vi kilometerstand om kvelden, så vi hadde full kontroll på hvor langt vi kjørte hver dag. Til sammen ble det 3.075 kilometer, og bensinforbruket ble 0,45 på Lisbeths sykkel og 0,42 på min. Vi kjørte lite på motorveier i Tyskland, det var med hensikt, da vi heller ønsker å se oss rundt enn å kjøre fort avgårde.
Værmessig traff vi ikke blink denne gangen, men så har det også vært mye regn i Tyskland denne sommeren. Det flotteste været hadde vi på "fridagen" i Rüdesheim og på hjemturen fra Oslo. Likevel hadde vi nok en gang en fantastisk tur hvor vi traff mange hyggelige mennesker. Tyskerne er gjestfrie folk, og de prater gjerne, særlig hvis du prater tysk til dem. Det er alltid litt trist når en slik tur er over, men jamen er det godt å komme hjem også. Og kjæresten min har jeg hjemme også, det er det viktigste!