Også dette året gikk ferieturen til Alpene, men vi hadde også lyst til å oppleve norske fjell. Vi hadde lenge snakket om å kjøre to av de nasjonale turistveiene, nemlig Rondeveien og Aurlandsfjellet. I utgangspunktet hadde vi tenkt at dette skulle bli to forskjellige turer, men da vi satte opp ruta, passet det bra å få med begge på samme turen. Etter mye dårlig sommervær kom det endelig varsel om godvær i flere dager fremover, og da var vi snare å ta oss fri noen dager.
Vi filmet og fotograferte mye på turen, og noen av bildene vises nedenfor, men det ligger enda flere i bildegalleriet.

13. august 2012 Hjemme - Grimsbu, 29,26 mil

Det var meldt om bra vær, men det lå et lavt skydekke i Ålesund og langt innover. Det lettet faktisk ikke før like etter Trollveggen, og resten av veien til Grimsbu hadde vi nydelig vær. Vi brukte lang tid, og det ble mange stopp underveis. I Måndalen stoppet vi hos bakeren for å kjøpe wienerbrød, for bakervarene der er en sikker vinner. Wienerbrødene kunne vi nyte på den obligatoriske stoppen ved Trollveggen. Der var det 15-16 grader og tåka lå langt ned, så vi fikk ikke nyte den mektige fjellveggen denne gangen. Vi kunne se at bare litt lenger fremme var det lysere og like etter at vi kjørte derfra fikk vi sol. Å kjøre opp Romsdalen i finevær er helt fantastisk, en stor opplevelse selv om vi har kjørt der 'tusen' ganger før. Etter en bensinstopp på Dombås, bar det opp på Dovrefjell. Der endrer landskapet seg kraftig i forhold til der vi kom fra, og det er fascinerende å se slikt landskap også. Siden vi hadde bestilt rom på forhånd, hastet det ikke, så vi tok oss en stopp på Dovrefjell også. Vi så ingen moskus..... Hele veien fra Trollveggen var det godt og varmt, godt over 20 grader. Vel fremme på Grimsbu Turistsenter fikk vi tid til en medbrakt Tuborg utenfor rommet vårt før vi stelte oss til middag. På Grimsbu har de middagsservering, og det ble svinesteik på Arne og biffsnadder på Lisbeth. Etterpå tok vi en kaffe og soft-is utendørs. Rett over veien for der vi bor, er det en restaurert BP-stasjon, så den måtte selvsagt fotograferes. Om kvelden begynte det å regne litt, men forhåpentligvis ville det gi seg til neste dag, for vi hadde jo planlagt Rondeveien i nydelig vær.

14. august 2012 Grimsbu - Gol, 30,15 mil

Regnet hadde gitt seg, og det var delvis skyet med oppholdsvær da vi våknet.
Vi fikk flott frokost på Grimsbu Turistsenter, men hun beklaget at det manglet juice etter at OTC hadde hatt Bukkerittet der, og de hadde hatt servering for ca. 120 deltakere. Mens vi spiste fikk de leveranse fra Tine, og da kom juicen også.
Vi snakket med et par motorsyklister fra Trøndelag, de hadde også planer om å kjøre Rondeveien. Ca. kl. 10.00 startet vi i retning Rondeveien, men det så såpass truende ut at vi trodde det ville komme regn. Det kom aldri, og heldigvis fikk vi oppleve Rondane i oppholdsvær.
Litt av opplevelsen ble ødelagt av mye sau langs veien, helt utrolig at bøndene bare kan slippe dyrene sine og slik være trafikkfeller, spesielt for oss på to hjul. Kjører vi på en sau, må vi utrolig nok betale erstatning til den uansvarlige bonden!
Vi var så vidt under skydekket som skjulte noen av toppene og terrenget rundt, men det var likevel en stor opplevelse å kjøre veien. Mens vi var klare til å kjøre videre etter hadde en fotostopp øverst oppe, kom de to motorsyklistene kjørende forbi. Etter et stykke tok vi dem igjen, og vi kjørte bak dem helt ned til E6 ved Frya. Da snakket vi litt med dem igjen om hvor vi og de skulle før vi kjørte videre mot Tretten hvor vi hadde tenkt å ta av. Der var det så mye veiarbeid at vi ikke fant ut av hvordan vi kom oss over broa, derfor tok vi en kjapp bestemmelse om å kjøre via Lillehammer og Dokka i stedet. Nok en gang var det plagsomt mye sau i veien, men vi slapp da heldigvis å få ulldotter på syklene. Det var artig å kjøre den veien også, og for oss var det ny og ukjent vei.
På Leira i Valdres hadde vi tenkt å kjøre over Golsfjellet, og det ble det da også, men GPSen ledet oss inn på en mindre vei før vi var på vei mot Golsfjellet. Igjen var det mye sau på og langs med veien, så vi måtte utvise forsiktighet. Ned mot Gol er det noen hårnålssvinger som kan minne litt om de vi hadde kjørt i Alpene, og i sentrum fant vi Solstad Hotell hvor vi hadde bestilt plass. Der spiste vi også middag på terrassen litt seinere i nydelig augustvær.

15. august Gol - Lærdalsøyri, 21,58 mil

Denne dagens inntrykk lar seg vanskelig beskrive, man mangler ganske enkelt superlativer nok. Dagen begynte med en deilig frokost på Solstad hotell, og etter å ha nytt solen en stund på verandaen, var vi klare for tur ca. kl. 10.00. I nydelig vær gikk turen mot Hemsedal og over Hemsedalfjellet. Det var lett å se at dette er et populært skiområde med mange skibakker og rikelig med hytter og hotell. Ellers var veien over fjellet en stor overraskelse, mye morsommere enn vi hadde forventet. Dette var en vei med både hårnålssvinger og lange, rette strekk oppe på høyfjellet. Da vi kom ned fra fjellet, var det ikke så langt før vi tok avstikkeren til Borgund stavkyrkje. Der var det flere enn oss som ville betrakte den flotte kirka. Etter en fotosession tok vi oss en kaffe og en is i varmen, før turen gikk videre til Lærdalsøyri. Vi hadde tenkt å sjekke inn på Lindstrøm hotell før vi skulle kjøre over Aurlandsfjellet. Hotellrommet var da ikke klart, så vi bare benyttet sjansen til å reservere et rom med veranda og avtalte at vi skulle komme tilbake etter turen over fjellet. Kjøreturen over Aurlandsfjellet, eller Snøveien, som går mellom Lærdalsøyri og Aurlandsvangen er et absolutt must for alle motorsyklister. Dette er en vei vi har snakket om å kjøre i årevis, og når det nå endelig ble, kjørte vi den begge veier. Ja, dette er den type vei som bare MÅ kjøres begge veier. Det første stykket er veldig smalt med en del hårnålssvinger, og det gjelder samme hvilken side en kjører fra. Oppe på snaufjellet er veien bredere og en kan kjøre litt fortere. Snakk om morsom vei! På den første turen over brukte vi litt tid, det ble noen stopp for å fotografere det fantastiske landskapet. Vi tok også det obligatoriske stoppet ved Stegastein og gikk ut på utsiktsplatået hvor det er formidabel utsikt til Aurlandsvangen og Aurlandsfjorden. Veien går mellom Aurlandsvangen og Lærdalsøyri og er 47 kilometer lang. Vel tilbake på Lærdalsøyri ble det middagsbuffet på hotellet etter en nødvendig dusj. Etter middagen gikk vi en tur i Gamle Lærdalsøyri, og vi er mektig imponert over at de har klart å bevare så mange gamle trehus. En dag av de aller beste, med nydelig vær, nydelige veier og en storslått natur.

16. august Lærdalsøyri - hjem, 30,57 mil

Vi tok oss god tid etter frokost, og var klare for kjøreturen hjem litt før kl. 10.00. Frokosten var ok, men det var litt rotete i spisesalen etter at tre busslaster med turister hadde spist før oss. Det var også tomt for egg og ikke akkurat noen luksusfrokost. Vi hadde et greit opphold og et bra rom med veranda, men etter prisen å dømme burde det vært bedre. Dette er ikke en plass vi vil velge en annen gang. Det er også litt merkelig å måtte snakke engelsk med personalet på et norsk hotell. Vi får se det slik at turen vi hadde over 'snøveien' var verdt hver eneste krone.
Dette var den fjerde dagen på rad med fint vær, så i tillegg til den nydelige landsdelen vi kjørte i, bidro været til å gjøre hjemturen helt fantastisk.
Sogn og Fjordane er jo et fergefylke, så vi kjørte bare et lite stykke før ferga Fodnes-Mannheller. For å slippe unna med to ferger, og ikke fire, tok vi turen om Stryn og Hellesylt. Vi fikk da med oss bl.a. Utvikfjellet og veien som går mellom Innvik og Olden. Veien er nå mye utbedret siden sist vi kjørte der og utbedringen pågår, så det blir nok ikke lenge til de mister betegnelsen 'Norges verste vei'.
I Hornindal kunne vi se at Kvivsvegen snart er ferdig, åpner høsten 2012 sto det på et skilt. Det blir jo også en vei som må prøves etter hvert. På Hellesylt er det også store utbedringer av tunneller og vei, så det blir bedre veistandard mange plasser ser vi.
På turen kjørte vi også bortom Bøyabreen. Det er et vakkert skue, og mens vi var der kunne vi også høre buldringen og se is som raste ned fra breen, spektakulært! Vi var der også i 2002 da vi hadde en flott MC-tur i like flott vær som denne gangen. Når vi sammenligner bildene fra disse turene med 10 års mellomrom, kan vi se at breen nå har blitt betydelig mindre.
Vi hadde mange mindre stopp og en lengre middagsstopp på Hellesylt, så vi brukte lang tid på hjemturen. Først i seks-tiden kunne vi parkere syklene i garasja etter en opplevelsesrik tur.
Vi kjørte totalt 111,56 mil, og de fleste av dem var i nydelig vær opp og ned på diverse fjelloverganger. Rondeveien og Aurlandsfjellet er begge nasjonale turistveier som vi har snakket lenge om å kjøre. Nå fikk vi begge på samme turen, og som bonus fikk vi også andre flotte veier. Hittil har vi kjørt seks av de 12 nasjonale turistveiene i Sør-Norge, målet må være å kjøre alle. Det er ikke mye som slår det å kjøre på slike veier i så flott vær. Vi bor i et flott land!