15. - 24. august 2003

Denne turen ble planlagt allerede i vår, da jeg fikk vite at jeg fikk tildelt en av Finansforbundets hytter i Homborsund mellom Grimstad og Lillesand.
Vi hadde tenkt å starte hjemmefra torsdag 14. august og bruke 3 dager på turen nedover, men et utrolig regnvær gjorde at vi holdt oss hjemme litt lenger. Det var denne dagen at nedbøren skapte flom flere steder på Nordmøre og også her på Sunnmøre. Egentlig hadde vi tenkt å kjøre via Geiranger og Valdresflya, men måtte droppe dette p.g.a. været. Fredag var det også nedbør, men etter at det hadde vært opphold i flere timer, kom vi oss av gårde kl. 12:00. Da startet regnet igjen...

Reiseruta på turen

Dag 1, Ålesund - Øyer, 358 km.

Som nevnt begynte det å regne med det samme vi hadde startet hjemmefra, så regntøyet måtte på allerede på bensinstasjonen på Lerstad. Hele veien til Bjorli regnet det mer eller mindre, men derfra var det tørre veier. I den første jernbaneundergangen i Romsdalen var det 25-30 cm. overvann, og det burde jeg selvfølgelig hatt bilde av der vi sneglet oss gjennom.
På Dombås var det av med regntøyet, og i regnovertrekket på støvlene mine var det fullt av vann, sikkert fra den nevnte jernbaneundergangen

Reiseruta 1. dag

Dag 2, Øyer - Homborsund, 477 km.

Vi overnattet på Øyer Gjestegård, og derfra kjørte vi om Gjøvik, Jevnaker, Hønefoss, Larvik og videre på E18 til Homborsund. Denne strekningen er vel blant de lengste vi har kjørt på en dag, så det var deilig omsider å komme frem til den flotte hytta på Sørlandskysten.
Vi hadde mange stopp underveis, bl.a. i Larvik hvor det var varmt og godt nede ved båthavna, se bilde til venstre.

Vel fremme tok vi hytta i nærmere øyensyn, og det var i sannhet en flott hytte med en utrolig utsikt over kysten og Skagerak, se bildet til venstre. Eneste ulempen var at den ligger et stykke fra sjøen, i motsetning til hyttene i det andre feltet som ligger helt i strandkanten. Men bevares, man har jo godt av å spasere de få minuttene det tar ned til stranda også :)

Reiseruta 2. dag Strandtorget, Lillehammer Stopp i Larvik Like ved Søndeled Avslapping på terrassen Lufting av kjøreutstyr

Dag 3-8, Homborsund med omegn, 314 km.

Søndag 17. august var det et strålende vær i Homborsund med 28 grader i lufta. Vi ruslet en tur ned til båthavna (alle hyttene har egen robåt) og også en tur til hyttetun 1, hvor Finansforbundet har sin egen badestrand. Det hører til og med en holme eller liten øy til eiendommen, Lille Va-holmen, som det går an å gå over til.
Arne ble fristet til å prøve badevannet, og det var slett ikke verst.

I de dagene vi var på hytta hadde vi en halv dag pluss en natt med regn, ellers bra vær, men det blåste litt hele tiden. Vi hadde tenkt at vi skulle bruke litt av tiden til å kjøre rundt i området, bl.a. til Setesdalen, men dette ble det lite av. Vi fikk rett og slett ikke tid til det, tre av dagene brukte vi f.eks. til å besøke familie på Tromøya i Arendal. Dit kjørte vi frem og tilbake, det var bare ca. 4,5 mil fra Homborsund. Vi var også innom både Lillesand, Grimstad og Arendal.

Lisbeths bror med familie på Tromøya har sin egen sørlandssjekte, så alltid når vi kommer dit står en tur i skjærgården høyt på ønskelista. Denne gangen tok vi turen ut til den vakre øya Merdø, hvor vi nøt medbrakt lunsj før vi la ut på en flott spasertur langs yttersida av øya mot Skagerak. Noen bilder fra denne turen ser du på siden her.

En annen dag var vi på Hove på Tromøya og gikk tur, det vi ikke visste var at det skulle være MC-treff på Hove Leir denne helga. Det fikk vi vite litt senere da vi stoppet for å handle og så en stor Honda med henger stå utenfor butikken. Der kom vi i prat med eieren som skulle på nettopp dette treffet på Hove. Vi fortalte at vi nettopp hadde vært der, men ikke så noe til noe MC-treff. Mannen hadde kjørt fra Drammen, og sa: "Kanskje jeg har tatt feil helg?", så lo han høyt og sa at det hadde jo vært litt av en bomtur. Vi fikk fortalt at vi hadde kjørt MC fra Ålesund før vi ønsket ham god tur videre. Senere fikk vi vite at han ikke hadde tatt feil helg likevel, Senior-MC hadde treff på Hove denne helga.

Lisbeth på svaberget Bading Strandområdet ved
hyttetun 1
Lillesand Havna i Homborsund Store og Lille Torungen

Strand på Merdø Bebyggelse på Merdø Grimstad Merkelig form på en furu! Svaberg på Hove, Tromøy

Dag 9, Homborsund - Beitostølen, 479 km.

Lørdag 23. august var det tid for å starte hjemreisen, og før klokka var 09:30 var hytta vasket og gjort fint i stand til de neste leietakerne. Det var fint kjørevær med sol, så vi satset på å komme oss et godt stykke av gårde for kanskje å klare også hjemturen på to dager. Værmeldingene var noe usikre, så vi bestemte oss for å bestemme ruten videre når vi kom til Hønefoss. Der var det fortsatt fint vær, så vi satte kursen oppover mot Fagernes for å kjøre Valdresflya og videre via Geiranger hvis været fortsatt holdt.
Ca. 17:30 var vi på Fagernes og fikk handlet litt før vi kjøpte oss middag og bestemte oss for å satse på overnatting på Beitostølen.

Reiseruta 9. dag Hytta i Homborsund Stopp ved Sperillen

Dag 10, Beitostølen - Ålesund, 304 km.

Vi våknet til sol på Beitostølen, men det var kaldt. Likevel gledet vi oss til å ta fatt på turen over fjellet. Det var godt å merke at høsten kommer tidligere på fjellet, for det var ganske kaldt å kjøre over der. Vi fikk varmet oss litt med en kopp kaffe på Randsverk før vi fortsatte ned til varmere strøk i Ottadalen.

Turen oppover mot Grotli gikk raskt og greit unna på fine veier med lite trafikk, men etter hvert som vi kom høyere opp merket vi godt at det ble kjøligere. I det fjerne så vi også at det regnet, men vi var heldige og slapp unna regnet denne gangen. Ved starten på nedkjøringen til Geiranger så vi at det var sprekker i skylaget, så vi så frem til å komme ned til fjorden og få oss noe å spise. Vi ble en god time i turistbygda før vi satte kursen mot Ørneveien og ferga i Eidsdal. Fortsatt var det en god del turister å se, men heldigvis ikke så mange bobiler som i den verste sesongen.

Stordalsveien har blitt oppgradert mange hakk siden sist vi kjørte der med ny tunnel og mye bedre vei mellom tunnelene. Etter å ha kommet forbi de verste lusekjørerne gikk det greit unna hjemover til Ålesund.

Reiseruta 10. dag Morgenstund på

denne utsikten før?
Avslapping i Geiranger

Oppsummering

Dette er den lengste turen vi har hatt på syklene våre så langt, men alt gikk fint uten problemer av noe slag. En flott tur var det, selv om mye av den bar preg av å være transport til og fra Sørlandet.

Vi kjørte totalt 1.932 km. hvorav 1.618 var til og fra Homborsund. Min sykkel brukte 0,46 l/mil, mens Lisbeths brukte 0,39.

Neste gang vi drar på langtur blir det kanskje over Skagerak?

Lisbeth fryser og gruer seg litt til nedkjøringen til Geiranger