6. - 7. juni 2003

Vi hadde i lengre tid sett frem mot pinsa i år, for da hadde vi planlagt å dra på tur til indre Nordmøre og Sør-Trøndelag. Først og fremst hadde vi bestemt at vi skulle til Surnadal, hvor vi ikke hadde vært på over 20 år. På forhånd fulgte vi med på værmeldingene som ikke var de beste, tidligere i uka hadde det også vært mye regn på Vestlandet og i Trøndelag. Været ble likevel brukbart, men regntøyet hadde vi selvfølgelig med i bagasjen.
Jeg tok fri fra jobb fredag 6. juni, og ca. kl. 12:30 startet vi hjemmefra.

Reiseruta på turen

Dag 1, Ålesund - Surnadal, 177,4 km.

Reiserute 1. dag

Vi kjørte om Vestnes, og rakk akkurat ferga på Furneset etter at vi hadde tatt en liten pause på Ørskogfjellet. Vi har ikke klokke på syklene, så det blir litt vanskelig å følge med tida, derfor tenker vi som så at vi tar den ferga vi rekker. Etter som vi nærmet oss Vestnes skjønte vi likevel at det måtte være knapt med tid til neste ferge, for vi ble forbikjørt av flere bilister som hadde det riktig så travelt.

På ferga Vestnes- Molde

Selv det lille tettstedet Molde har flere trafikklys, men trafikken var ikke større enn at vi la kilometerne fort bak oss på vei mot Fursetfjellet og Batnfjordsøra. Der tok vi en liten pause for en kopp kaffe og innkjøp av brød hos bakeren.

Batnfjordsøra

Broa over til Bergsøya er imponerende, men de ville ha bompenger også for MC, egentlig hadde jeg tenkt å kjøre rett gjennom i abonnementsfila, men stoppet for å spørre om det var gratis. Bildet er tatt fra rundkjøringa på Bergsøysida av broa.

Gjemnessundbroa

Det var en flott tur over Bergsøya, mye fin natur der, og etter hvert kom vi til Bergsøysundbroa som er en flytebro og en del av det omfattende Krifastanlegget. Heller ikke nå visste vi hvor lenge det var til ferga fra Kanestraum skulle gå over til Halsa, men også denne gangen kom vi i siste liten. På fergeleiet sto det flere biler som ikke kom med, men vi svingte bare forbi dem og ble vinket om bord. Det er jo alltid plass til en MC eller to! Det var mange MC-er på ferga, mange av dem skulle trolig til Stjørdal for å være med på Norgestreffet.

5 MC-er på rad og rekke

De fleste som hadde vært med ferga tok til venstre ved Betna, mens vi svingte mot høyre i retning Surnadal. På vei ned fra Nordmarka stoppet vi for å nyte den flotte utsikten over Surnadal, se bilde.

Utsikt mot Surnadal

Vel nede i dalen stoppet vi i Skei sentrum og handlet litt mat og drikke før vi begynte å se oss om etter overnattingsplass.

På Brekkøya Camping leide vi oss hytte med dusj og wc, som vi har som minstekrav når vi skal overnatte. Der var også TV så vi fikk sett på værmeldinga for neste dag, denne var høyst usikker så vi bestemte oss for å vente til lørdag med å bestemme oss for hvor turen skulle gå videre.
Denne kvelden var det i alle fall sol og godt og varmt, så vi ruslet en tur tilbake til sentrum for å ta en utepils. Der ble vi imidlertid snytt, for det var ingen uteservering å finne, selv om bygda denne helga arrangerte "Vårsøghelga". Vi hadde jo innbilt oss at dette ville medføre et yrende folkeliv med diverse utendørs tilstelninger.
I stedet kjøpte vi oss noen bokser som vi koste oss med i sola på campingplassen.

Broa over Surna

Dag 2, Surnadal - Ålesund, 450,3 km.

Vi tok den lange veien hjem....

Reiseruta 2. dag

Natt til lørdag 7. juni regnet det godt, men om morgenen tørket det opp og vi bestemte oss etter hvert for å fortsette turen oppover Surnadalen og Rindal mot Trøndelag. Ved Storås tok vi av til Meldal for å kjøre videre mot Berkåk og Oppdal. Det virket ikke som om det ofte er motorsykler å se i Meldal, for der stilte noen av bygdefolket seg opp og regelrett glante på oss og syklene. På Berkåk var det tid for å fylle bensin, og på Oppdal stanset vi for en kopp kaffe.

Klar til å kjøre fra Oppdal

Videre kjørte vi nedover den vakre Sunndalen i nydelig vær, da vi kom til Sunndalsøra var det 20 grader.

Pause i Sunndalen

Der hadde vi tenkt å kjøpe oss middag, men oppdaget at kafeene hadde stengt kl. 15:00 p.g.a. at det var pinseaften. Derfor ble det pølse med brød på en bensinstasjon i stedet.
Da vi skulle kjøre fra Sunndalsøra, så vi regnbygene over fjellene i vest og regnet med å måtte stoppe i Øksendalen for å søke ly og ikle oss regntøy. Etter at vi kom ut fra Øksendalstunnelen (ca. 6 km.) var regnværet utrolig nok forbi, men veien var meget våt, så det sprutet godt rundt beina på oss.

Vi hadde diskutert om vi skulle kjøre om Molde eller heller ta den lange veien rundt til Åndalsnes. Da vi stoppet i Eidsvåg for en kaffekopp var været så bra at vi bestemte oss for å kjøre den lange veien, vi var jo tross alt på tur for å kjøre motorsykkel!
Langs Eresfjorden var det masse svinger, og over Vistdalsheia var det bratt.

Bratt over Vistdalsheia

På Vistdalsheia

Vel nede igjen gikk turen videre i nydelig vær og fin natur langs Langfjorden til Åfarnes, hvor det var tid for en kaffekopp igjen. Innover Rødvenfjorden var det rett og slett nydelig, og rundt Isfjorden gikk det unna på flott vei.

Vi svingte nedom sentrum på Åndalsnes hvor det var ganske så stille, kanskje hadde fotballkampen mot Danmark allerede begynt på TV.
På Øran fylte vi bensin igjen og spiste rosinboller innkjøpt i Meldal før vi tok fatt på de knappe 12 milene hjem.

Nydelig vær på Øran, Åndalsnes

Turen utover gikk kjapt og greit unna, pauser tok vi både på Gjermundnes og Sjøholt. I vest ante vi at regnbygene lå på lur, og på Valle kjente vi de første regndråpene. Likevel var det bare de siste 10 minuttene før vi var hjemme at det regnet skikkelig.

Oppsummering
Dette ble nok en gang en flott tur, været, veiene, naturen og reisefølget var topp. Ikke en eneste gang tok vi på oss regntøy, det hadde vi ikke trodd før vi reiste hjemmefra.
Totalt kjørte vi 627,7 km. på disse to dagene, men vi stopper ofte, det tror vi er fornuftig når vi kjører MC. Konsentrasjonen må være på topp hele tida, for man er jo mye mer utsatt enn når man kjører bil.
Bensinforbruket var 0,39 l/mil på Lisbeths sykkel og 0,45 på min.